Det er nok de absolut færreste af os, der ikke kender til Black Friday. I en håndfuld år har det været årets største handle dag målt på omsætning. Der bliver brugt omkring 2 milliarder kroner via dankorttransaktioner denne ene dag. Det er med andre ord i den grad et fænomen, der er kommet for at blive, og som vi danskere har tabte til os.
I forlængelse af Black Friday kommer en anden mærkedag for webshops, nemlig den såkaldte Cyber Monday. Denne blev introduceret af webshops, som et modsvar til Black Friday, der oprindeligt var det fysiske butikkers store udsalgsdag. I dag er de blandet godt og grundigt sammen.
Tidligere var det sådan at Cyber Monday udover at være webshops, primært var noget som var til det lidt mere nørdede segment. Det var typisk elektronikprodukter, der blev solgt mange af, når man kiggede på de mange tilbud. Sådan er det langt fra mere. Idag kan man finde alt på tilbud, til både black friday og Cyber Monday. Det er altså ikke kun hvis man mangler nyt hardware til sin computer, det kan også være, at man står og mangler en varmepumpe som disse eller nogle nye løbesko. Grænserne for hvad der er hvad er med andre ord i den grad blevet udvisket.
I forhold til Black Friday er der ikke skyggen af tvivl om, at Cyber Monday er lillebroren. Dagen får ikke i nærheden af samme opmærksomhed, og det gør det da også svært, når mange butikker såvel som webshops er begyndt at holde black friday weekender, hvor tilbuddene ikke kun gælder en dag, men hele weekenden.
Typisk henvender Cyber Monday sig lidt yngre end Black Friday. Som indledningsvis skrevet så kender alle mere eller mindre Black Friday, men Cyber Monday er først ved at gøre sit helt store indtog, og hvor Black Friday måske ikke kommer til at vokse sig så meget større, så er der store udviklingspotentiale i Cyber Monday, da mere og mere handles online.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.